Naprawa głowicy silnika
Serwis głowicy silnika
Głowica silnika jest jednym z kluczowych elementów tłokowego silnika spalinowego. W niej porusza się wałek rozrządu, który reguluje otwarcie i zamknięcie zaworów. Znajdują się tutaj również wtryskiwacze paliwa lub pompowtryskiwacze oraz świece zapłonowe lub żarowe, hydrauliczne regulatory luzu zaworów, a w niektórych przypadkach także komory wstępnego spalania lub komory wirowe. Budowa rodzaj oraz kształt głowicy uzależniony jest od modelu silnika, do którego została skonstruowana. Nowa głowica silnika to dość spory wydatek – rzędu kilkunastu tysięcy złotych. Stąd też często wykonywana jest regeneracja głowicy silnika. Regeneracja głowicy silnika obejmuje następujące czynności:
- szlifowanie zaworów (obróbkę wygładzającą);
- wytaczanie gniazd zaworów (potocznie „frezowanie gniazd zaworowych”);
- serwis i wymiana gniazd zaworów;
- wymiana prowadnic zaworów;
- tulejowanie gniazda pompowtryskiwacza;
- wytaczanie liniowe nazywane inaczej osiowaniem miejsca osadzenia wałka w głowicy;
- planowanie głowicy silnika;
- sprawdzanie szczelności głowicy silnika;
- spawanie głowicy silnika;
- czyszczenie głowicy silnika w myjni ultradźwiękowej.